Verslag tot 19-11-2017

IMG_20171111_122701zaterdag 18 november 2017 21:41

Op maandagavond was er een informatieavond over Citymarketing in de Schouwburg. We mochten, letterlijk een ”kijkje achter de schermen nemen” door allemaal op het podium plaats te nemen. Maar dan wel op van die Ikea stoelen “model vlinder”, vreselijk! Dat was zeker om te laten zien dat er in de schouwburg wel op de centen wordt gelet.

De directeur van Top van Holland hield een uitgebreid betoog over de werkzaamheden van de verschillende organisaties op gebied van Toerisme. Wat me nu ook weer opviel was dat er wel over het Nationale bureau voor Toerisme (en congressen) werd gesproken maar dat er nog geen enkele aansluiting is op welke “metrolijn” dan ook. Terwijl dat bureau een heel duidelijke en succesvolle strategie heeft om Nederland in het buitenland te promoten. Kennelijk hebben we de aansluiting nog niet gevonden.

Daarna een presentatie van bureau Identity Matching Academy. Dit bureau heeft in opdracht van de provincie het “DNA” van de kustplaatsen onderzocht en er ook een boek over geschreven. Nu was het bureau gevraagd om een presentatie te geven om Citymarketing meer over het voetlicht te brengen. De spreker meent dat het DNA van Den Helder verschilt van dat van Julianadorp en dat je dat ook op die manier moet promoten. Dan zou de uitstraling voor Den Helder vooral “stoer, dynamisch” moeten zijn en in  Julianadorp zou het vooral moeten gaan om de verbinding van de verschillende landschappen. Ik vond het wel een inspirerende lezing en volgens een ondernemer in J’dorp gold dat ook voor de lezing op dinsdagavond, specifiek over Julianadorp.

Er was ook de nodige scepsis: moeten we nu weer uitkomen op de uitstraling gerelateerd aan de Marine? In het verleden is daar behoorlijk mee afgerekend en dat heeft geresulteerd in de slogan “Den Helder kust de zee”. Dat klinkt niet zo stoer. Het bureau IMA liet ook nogal duidelijk zien hoe weinig uniek de uitstraling van veel steden is, overigens ook in het buitenland. Hele gekke slogans, die even zo goed heel nietszeggend zijn. Er valt nog wel wat te winnen hierin. Ik ben benieuwd wie dit op welke wijze gaat oppakken.

Dinsdagavond was er een bijeenkomst over de dementievriendelijke gemeente. Die moest ik overslaan. Het is belangrijk dat we in Den Helder oog hebben voor de noden van mensen met dementie en hun omgeving. Een goede avond dus.

De eerste stappen op weg naar de campagne voor de komende gemeenteraadsverkiezingen zijn gezet op woensdagavond. Er moet veel gebeuren, maar er zijn nu ook verschillende enthousiaste medewerkers. Ik vind het in elk geval een leuke tijd en heel uitdagend.

Zaterdag zijn een aantal kandidaten op cursus gegaan. Het was een inspirerende bijeenkomst. Mooi dat je dit via de landelijke partij kunt (laten) organiseren. We komen dus “goed beslagen ten ijs”.

Zaterdag was wel een extreem gure dag voor de intocht van Sinterklaas. Jammer dat kinderen niet meer onbevangen mogen genieten, maar door volwassenen betrokken moeten worden in een “stammenstrijd” van wel of geen zwarte piet.

Morgen staat Gods huis weer overal en voor iedereen open. We mogen komen zoals we zijn en rust vinden bij Hem.