Verslag tot 8-10-2017

stormzaterdag 07 oktober 2017 23:54

Hoewel er afgelopen maandag 3 commissievergaderingen waren, alleen een verslag van de commissie Bestuur en middelen.

Al meer dan 20 jaar gesteggel over al dan niet nieuw bouwen van een stadhuis. Op 16 oktober a.s. wordt er naar verwachting een onomkeerbaar besluit genomen voor renovatie van het huidige stadhuis. De weerstand tegen dit a.s. besluit is enorm. Dat is natuurlijk logisch gezien de duur van de besluitvorming. Het heeft wel iets bizars en het valt aan buitenstaanders bijna niet uit te leggen. Dat bleek mij  wel tijdens een ontmoeting met andere CU-bestuurders. Iedereen heeft er wel iets over gehoord, maar begrijpen valt daarom nog niet mee.

Ik denk wel dat als de eerste coalitie in deze periode niet opgebroken was, de strijd minder heftig zou zijn geweest. Immers dan was van het begin van deze bestuurlijke periode onomstotelijk duidelijk geworden welke kant het op zou gaan en dan was het besluit wellicht ook al eerder genomen. We komen al weer aardig richting verkiezingen en ook dat speelt mee.

Wat mij betreft kan het niet snel genoeg 16 oktober worden. Ik vind de situatie nogal onwezenlijk. Het vraagt ook veel overleg tussen de partijen die voor deze renovatie zijn.  We zijn erg gemotiveerd om het besluit zo goed mogelijk binnen de afspraken te laten passen en zijn daarmee al lang over de bestuurlijke perikelen van de beginperiode heen gestapt.

Een aantal aannemers heeft een brief met hun mening over de renovatie opgesteld en die in eerste instantie naar een paar partijen gestuurd die toch al tegen de renovatie waren. Na afloop van de betreffende commissievergadering heeft één van de fractievoorzitters hem door gestuurd naar alle anderen, zodat ook wij van de inhoud kennis konden nemen.

Het staat iedereen vrij om zich met “de politiek” te bemoeien, ook ondernemers. Er is een verschil tussen “zorgen delen met de raad” en “een aantal partijen proberen te beïnvloeden”. Volgens de Begeleidingscommissie was het noodzakelijk om dit helder te maken. Er ontstaat gemakkelijk verkeerde beeldvorming. In plaats van een inhoudelijke reactie gaat de voorzitter van de Detailhandelsfederatie op Twitter schelden. Ik wou dat het al 16 oktober was!!

Volgens een journalist (op Twitter) “wordt het alleen maar erger als je er (de brief van de ondernemers) wat van zegt”. Ik vroeg me toen af of het erger kon worden en wat kan er dan erger worden, maar ook: moeten politici hun mond houden? Ik wou dat het al 16 oktober was!! Gelukkig vandaag in de HC meer genuanceerde beeldvorming en de cartoon vond ik grappig ondanks “peuk” .

Nadat het maandagavond al heel laat was vanwege de verhitte discussie over het stadhuis, moest ook het ½ jaarrapport van Port van Den Helder besproken worden. Minder heftig, maar ook hier ervaren we grote zorgen. Er is weinig activiteit, weinig visie en volgens Port van Den Helder ook (te) weinig geld. Na de zorgen over de Schouwburg (nog steeds geen plan van aanpak bekend), Willemsoord en de Bieb, is dit mogelijk het volgende “zorgenkind”.

Politiek zou over veel meer moeten gaan dan het  gesteggel rondom het stadhuis, maar het neemt te veel ruimte in beslag. Voorbereiden op de begrotingsbehandeling en het opstellen van algemene beschouwingen is dan ook een lastige klus.

Buiten is het stormachtig en in de politiek op dit moment toch wel. Dan heb ik juist behoefte om de rust te zoeken in de Zondagse samenkomst. Daar kijk ik naar uit.