Vervolgavond omgevingswet

huisduinenwoensdag 04 oktober 2017 18:35

Dinsdagavond een vervolgavond over de aanstaande Omgevingswet en de rol van de gemeenteraad hierin. Het lijkt nog zo ver weg, maar veranderingen in zulke complexe zaken gaan dan ook niet gemakkelijk. Voorlopig is de invoering ervan gepland in juli 2019. Dan kunnen ook nieuwe raadsleden zich eerst verdiepen in de materie.

Na een interessante inleiding waren er deelsessies. In mijn groepje werd gesproken over de vraag wat de rol van de raad nu wordt. In de pilot Huisduinen was die rol erg achteraf. Dat betekent ook dat er niet gestuurd kan worden op onwenselijke uitkomsten die bijvoorbeeld tegen het algemeen belang in gaan.

Als we het voorbeeld van Huisduinen bekijken dan zien we dat raad en inwoners sterk op één lijn zitten. Maar stel nou dat de inwoners enorm gecharmeerd zouden zijn van grootschalige toeristische ontwikkelingen dan was het voor de raad moeilijk geweest om hier anders in te besluiten omdat er vooraf geen kaders gesteld zijn. Omgekeerd trouwens ook omdat er geen beroep en bezwaar procedures meer zijn ingebouwd. Kortom als raad moeten we in positie komen bij de omgevingswet dat schept duidelijkheid naar de inwoners en biedt dan ruimte voor eigen initiatieven. Het was een leerzame avond en de conclusie mag wel zijn dat er nog heel wat veranderd moet worden voordat het geregeld is.

Tjitske Biersteker