Kort verslag over de periode tot 1-10-2017

20170926_081742zaterdag 30 september 2017 23:00

Het lijkt in de politiek telkens “hollen of stilstaan”. Direct na de zomervakantie was het  enorm druk met vergaderingen. Deze week waren het er “maar” 2 en een werkbezoek aan een vorm van hulpverlening. De verhalen van de cliënten en de bevlogenheid van de hulpverleners hebben behoorlijk indruk gemaakt.

Verder is er vooral veel commotie. Landelijk vanwege de uitkomsten van het onderzoek naar de dood van 2 militairen in Mali en een politieke biografie. Lokaal vanwege oprispingen over de renovatie van het stadhuis. De VVD speelt hierin een prominente rol al staan die zaken niet in verhouding tot elkaar.

De uitkomsten van het onderzoek hebben mij behoorlijk aangegrepen. Ik kom uit een familie met “defensie”mensen en Den Helder is natuurlijk een defensiestad bij uitstek. Het snoeiharde oordeel van de Onderzoeksraad, maar ook van hogere defensie autoriteiten zegt veel over het opportunisme waar we in dit land toch wel steeds meer mee te maken hebben, denk ik.

Wat betreft de renovatie van het stadhuis raken we in de eindfase. Wellicht heeft een groot deel van de coalitie nooit gedacht dat het zover zou komen. In elk geval waagt de VVD een poging om de besluitvorming te traineren door ineens met een nieuw voorstel te komen. Als we dat zouden willen onderzoeken  wordt het definitieve besluit over de gemeenteraadsverkiezingen getild. Wellicht hoopt men dan op een nieuwe mogelijkheid om oude plannen tevoorschijn te halen. Onderdeel van de huidige besluitvorming is dat het absoluut geen verkiezingsitem meer mag worden.

Wat me vooral stoort is de grote hoeveelheid onzin die nu verkondigd wordt en die kennelijk de publieke opinie moeten wijzigen ten gunste van deze “nieuwe” plannen. Het zou te duur worden, er zou niet aan duurzaamheid zijn gedacht enz. Het plan van eisen voldoet aan alle normen en daarmee de verbouwing ook. Het raadsbesluit gaat nog steeds uit van €9 miljoen voor dit plan van eisen. Aanvullende “wensen”  kosten meer, maar die hoeven niet gehonoreerd te worden. Er is enorm veel aandacht voor allerlei vormen van duurzaamheid, waarbij de renovatie opzichzelf al duurzamer is dan nieuwbouw.

Dan was er nog het boek van een landelijke ex-politica, woonachtig in Den Helder. De feiten zullen gerust kloppen, maar het had meer kracht gehad, m.i. als het tijdens het functioneren geschreven was. Dan was het wel meteen exit geweest, maar dat is dan ook principiëler.

Vanavond hoorde ik nog de beschuldiging tegen een raadslid uit een andere gemeente en  een andere partij. Het zal je  kind maar zijn dat hiervan slachtoffer is. Met al deze gebeurtenissen komt het ambt van politicus wel in  een raar daglicht te staan. Hopelijk staan er bij de komende gemeenteraadsverkiezingen integere mensen op de verschillende kieslijsten die er alles aan doen willen om het openbaar bestuur op een hoger plan te tillen.

In al deze hectiek is het belangrijk om stil te staan bij wat echt belangrijk is in dit leven. Morgen mag ik weer samen met andere christenen daar bij bepaald worden.