Verslag tot 9-4-2017

20170407_163438zaterdag 08 april 2017 22:31

Opnieuw een drukke week met veel politieke activiteiten naast nog een aantal privé zaken die behoorlijk tijd vroegen.

De commissie renovatie stadhuis is bij elkaar geweest om te bezien of we nog op schema liggen en alle informatie nog up-to-date is. Het blijft een spannend proces dat pas ten einde is als de renovatie gestart is. Er zijn niet zozeer onzekere factoren als wel dat er hier en daar nog de nodige tegenwerking is.

Maandagavond een bijzonder interessante bijeenkomst over de energietransitie. De avond was georganiseerd door Beter voor Den Helder met hulp van de griffie. Een belangrijke succesfactor was de avondvoorzitter. Ze hield er de vaart in. Er was veel interessante informatie maar de vraag blijft toch wat nu de daadwerkelijke kans voor Den Helder is. De exercitie “wind op zee” begint vanaf het zuiden en pas als “IJmuiden ver” in ontwikkeling genomen wordt zijn er reële kansen voor Den Helder, maar dat heeft nog wel een poosje te gaan.

Dinsdagavond waren alle fractievoorzitters uitgenodigd om nog eens over de toekomst van het Rob Scholtemuseum te praten. Alle coalitiepartijen lieten het afweten. Voor de oppositie reden om de avond af te blazen omdat wij elkaar woensdagmorgen ook zouden treffen. Natuurlijk hebben we het toen ook over het RS-museum gehad, ook over de ontwikkelingen in Julianadorp en andere actuele zaken.

Donderdag en vrijdag was de jaarlijkse werkconferentie van de gemeenteraad. Raadsleden hebben de thema’s voor de bijeenkomst aangegeven en de griffie heeft het uitgewerkt in een mooi programma. We begonnen in Zaanstad vanwege de daar uitgevoerde stadsvernieuwing. Toen we weg gingen wist ik nog steeds niet of ik het stadhuis en het hotel nu mooi of lelijk vond. Het was in elk geval een spraakmakend ontwerp en heel consequent door gevoerd. De creatieve vindingen om de 2 stadshelften met elkaar te verbinden kon ik beter waarderen. Ik denk dat onze stadsvernieuwing van een betere kwaliteit is, maar de consequente aanpak in Zaandstad is wel bewonderenswaardig. We hebben een rondrit gemaakt en een uitgebreide rondleiding gehad op een vergelijkbaar project als Willemsoord nl. het  voormalige Hembrugterrein. Dit was bijzonder interessant en indrukwekkend. ’s Avonds intensieve discussies over heikele politieke onderwerpen. Ik heb niet de indruk dat we ook maar een stap zijn opgeschoten.

Op vrijdag ging het programma verder met bezichtingen in Velsen en IJmuiden. Dat deel heb ik niet mee gemaakt want ik had een afspraak met Joël Voordewind en andere CU-raadsleden van gemeenten waar zich een Gezinslocatie bevindt. We hebben met elkaar de zorgen gedeeld en informatie gekregen over de ontwikkelingen in Den Haag. Het was een goede bijeenkomst en fijn om met andere CU-raadsleden ervaringen uit te wisselen. Het blijkt dat landelijk de ChristenUnie de enige partij is die opkomt voor individuele schrijnende situaties. Vanzelfsprekend met wisselend succes. Wat mij vooral verbaasde was dat de IND ook veel procedures start. Dat gebeurt niet alleen door asielzoekers die zoeken naar mogelijkheden om hier te blijven. Als er dan positief besloten is door de rechter, kan het heel gemakkelijk gebeuren dat het IND hier tegen in beroep gaat. Ik vond het een bizarre situatie.

Toen ik thuis kwam, was ik nog net op tijd om de opening van het vaarseizoen mee te maken van de Helderse botters. Ook werd het nieuwe onderkomen open gesteld en werd de pas aangelegde steiger ingewijd. Tijdens Sail zullen we met elkaar ook de nodige activiteiten ontwikkelen. Vrijdag ook het promotiefilmpje gezien voor Sail. Leuk hoor om er onze winkel/werkplaats in terug te zien. Mooi werk van Kas van Diepen en companen.

En toen was het gelukkig weekend. We treffen het maar enorm met het weer hier. Even gekeken bij de wandelhalve. Leuk evenement en qua opzet inmiddels al verschillende keren gekopieerd in andere steden. Morgen de hardloopversie maar ik ga naar de kerk. Wat mij betreft de beste plek om de zondag door te brengen. We leven al dicht naar Pasen toe. Er zijn de komende week verschillende activiteiten om dat te benadrukken. Een bijzondere tijd.