Verslag tot 2 april 2017

20170330_171117zaterdag 01 april 2017 18:16

Afgelopen week is er veel gebeurd op politiek gebied. Toch is dat niet wat me echt bezig houdt. Tijdens onze steunfractiebijeenkomst van afgelopen maandag hebben we stil gestaan bij het plotselinge overlijden van de vrouw van onze voormalige fractievoorzitter. Jannie was zeker de spil van het gezin en een puur familiemens maar ook betekende ze heel veel voor mensen in haar omgeving. Ze had altijd aandacht en voelde zich betrokken op mensen die het moeilijk hadden of aandacht nodig hadden. Dat bleek ook tijdens de uitvaartdienst. De kerk barstte uit zijn voegen, zoveel mensen waren aanwezig. Toen vroeg één van de dochters wie er wel eens een kaartje van Jannie had gekregen. Dat leverde een overweldigende reactie op. Wat zullen haar man, kinderen en kleinkinderen haar missen, maar wij ook.

Bij zo’n ingrijpende gebeurtenis vallen alle andere zaken vaak in het niet. Ze gaan natuurlijk wel gewoon door. Dus hebben we het tijdens de commissievergadering over de gemeentelijke afstootnota gehad. Daarin staat opgenomen het vastgoed van de gemeente en wat men er mee wil: behouden of afstoten. De nota op zich leverde weinig commentaar op, de lijst met af te stoten panden des te meer. Eén van de objecten is het voormalig postkantoor. Het college wil het “in de markt zetten”. Alleen de oppositiepartijen zijn hiertegen omdat we mogelijkheden zien voor het Rob Scholtemuseum. Dat werd ook verwoord door een inspreker. Voor de wethouder was het duidelijk: hij was er klaar mee. Het bleek dat de vergadering in feite een wassen neus was. De dagvaarding lag al klaar en werd dinsdagmorgen vroeg aan RS overhandigd. We kregen die dag verschillende mails vanuit de organisatie over een concept bestemmingsplan, over de gegadigden (die zijn er niet, tenzij de gemeente enorm investeert in o.a. de asbestrenovatie) en over de visie van de wethouder op hoe RS zich moet gedragen tijdens de Sail.

Politiek gezien is er weinig kans op een andere uitkomst dan wat nu in gang is gezet. Op een uitnodiging van één van de fractievoorzitters om nog eens over de situatie te spreken is door verschillende coalitiepartijen afwijzend gereageerd. Er is ook geen inhoudelijke betrokkenheid bij het museum, zelfs de economische meerwaarde spreekt partijen niet aan. Het kost wel veel tijd: veel mail- en telefoonverkeer.

Woensdagavond was er een vervolg van de politieke oriëntatie door Prodemos. Nu konden de aanwezigen “speeddaten” met raadsleden om hen te bevragen over politieke standpunten en -werkzaamheden, nadat ze uitleg hadden gekregen over de financiën waar de gemeente mee te maken heeft. Het was opnieuw een leuke avond met veel enthousiaste mensen.

Donderdag een werkbezoek aan het centrum. We begonnen op Willemsoord bij Mindz. Ik vind het een geweldig project waar mensen hun creativiteit kunnen uitleven. Ik sta er iedere keer weer versteld van wat mensen bedenken. Daarna een kijkje in het penthouse in de Keizersbrug. We waren met een flink aantal maar dat paste moeiteloos in de woonkamer. Wat een geweldig uitzicht vanaf het dakterras. Leuk hoor dat mensen zo gastvrij wilden zijn. Daarna een kijkje op het stationsplein. De werkzaamheden schieten op, maar de opleverdatum wordt verschoven naar 16 juni. We hebben ook nog door de binnenstad gelopen met uitleg van Duco Kaptein, architect over de aanpak bij de verschillende projecten. Het is een bevlogen mens met behoorlijk historisch besef. Toen naar het buurthuis Elto om naar het opgeknapte Pandje te kijken en te eten. IN de bibliotheek was er een korte ontmoeting met ondernemers uit de binnenstad. Met elkaar hebben we ons verbaasd over de nieuwe visie van prof. Molenaar over winkels en winkelen. Ik hoop dat ondernemers zo verstandig zijn om niet meer van zijn diensten gebruik te maken. Dat helpt een stad niet verder.

Vrijdags de indrukwekkende uitvaartdienst. En geen politiek.

Zaterdag was er een werkconferentie van de ChristenUnie in Amersfoort. Hoewel ik daar graag heen had gegaan, koos ik toch voor de ledenvergadering van een andere organisatie omdat ik lid was van de kascontrolecommissie.

Het is mooi geweest voor deze week en ik kijk verlangend uit naar de Zondag.