Verslag tot 12-3-2017

IMG_20170311_121346zaterdag 11 maart 2017 23:44

We begonnen deze week weer met ons steunfractie overleg. Fijne ontmoetingen en veel gespreksonderwerpen. We hadden de gemeentesecretaris te gast. We blijven ons zorgen maken over de problemen binnen het sociale domein en de moeite die het mensen kost om te krijgen waar ze “recht op hebben”.

Daarna de verschillende commissies. In SOB een aantal belangrijke zaken, zoals de Omgevingswet en de Duurzaamheidsagenda. Ingewikkelde en ambitieuze onderwerpen, maar de sfeer was voornamelijk positief. Bij bestuur en middelen een inleiding op de ontwikkelingen rond de coffeeshops en de cannabiswet. Volgens de ChristenUnie zou begonnen moeten worden met strikte handhaving. Het kan niet bestaan dat exploitatievergunningen overgedragen worden enz. Als die handhaving echt uitgevoerd zou worden, zouden er geen 3 coffeeshops in 1 straat zitten.

Bij MO waren er weinig ontwikkelingen en dat is somber want de nota armoedebeleid komt nog steeds niet van de grond. In een artikel in de krant van zaterdag werd dat ook nog eens schrijnend duidelijk. De wethouder meent dat er van alles mogelijk is en dat mensen gewoon de weg niet weten. Uit ervaring van gebruikers weet ik dat zelfs als ze de weg wel weten te vinden, ze gewoon ontmoedigd worden. Uit de beantwoording van onze vragen bleek ook nog eens dat alle aanwijzingen en wijzigingen vanuit het Rijk compleet gemist worden. Dat is zorgelijk en heeft zijn weerslag op het verstrekken van voorzieningen.

Dinsdagmiddag werd de Kooyhaven officieel geopend. Ik denk dat iedereen, om verschillende redenen, heel gelukkig was van het feit dat bekend gemaakt kon worden dat de eerste ondernemer zich gemeld had voor vestiging op Kooyhaven. Ik vroeg me af hoe lucratief wind op zee nog zou kunnen worden als de prijs per kilowattuur maar steeds blijft dalen. Dat is natuurlijk interessant voor de consument, maar wie verdient er dan nog aan of blijft het een subsidieslurper?

Ik had woensdag heel graag naar de bijeenkomst ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van Blijf van Mijn Lijf gewild, maar had andere verplichtingen. Bijzonder vond ik het dat o.a. Present hier een prijs ontving. Dat tekent het maatschappelijk bewustzijn van de organisatie(s).

Donderdagavond mijn leukste vrijwilligersklus: de soepfiets. Dankbaar werk en gezellig op pad met bevlogen jonge mensen. Vertegenwoordigers van de ChristenUnie hebben mensen van Omring in de bloemetjes gezet. Tevens aandacht gevraagd voor het manifest “waardig ouder worden”.

Vrijdagmorgen weer een aflevering van “klas in de raad”. Het blijft leuk!

Zaterdag de laatste activiteit voor de verkiezingen. Niet dat we in Den Helder nu heel groots uitpakken, maar we proberen wel de landelijke verkiezingen te ondersteunen. We hadden een kraam op de markt en de brassband van de New Song gemeente door de stad. Dat laatste werd gewaardeerd. We deelden veel flyers uit, die welwillend werden aanvaard. Na afloop hebben nog een rondje gemaakt en rommel opgeruimd met de speciale grijpers. Gezellig hoor. Je weet niet wat het oplevert tijdens de verkiezingen, maar het heeft wel veel leuke gesprekken opgeleverd. Heel bijzonder: 2 hele jonge jongens (wel stemgerechtigd) die overtuigd PVV gingen stemmen. Dat vermoeden had ik ook wel, maar hun motivatie was toch een hele andere dan ik dacht. Ze maakten zich zorgen over oudere mensen en over de gaswinning in Groningen. Toen toch gewezen op een waardig alternatief.

Nu zin in de zendingsmaaltijd in de kerk. De gezelligheid van het gezamenlijk eten combineren met doneren aan het goede doel. Mooie voorbereiding op de dienst van morgen: viering van het Heilig Avondmaal. Mooi weekend