Verslag tot 12 juni 2016

WP_20160610_14_01_55_Prozaterdag 11 juni 2016 21:08

Er was maandagavond geen vergadering. Dat gaf mooi tijd om me voor te bereiden op de Kadernota. Overdag op bezoek bij een mevrouw met enorme huisvestingsproblemen. Ik denk dat bijv. Present hier een rol in zou kunnen spelen. ’s Middags een overleg met 2 mensen die de werkgroep veteranen dag willen versterken.

Tussendoor verschillende overleggen met andere oppositiepartijen over de nieuwe ontwikkelingen rond het stadhuis. We zijn het er over eens dat we, indien mogelijk nu zo snel mogelijk een besluit willen nemen opdat het niet opnieuw onderwerp tijdens de verkiezingen is.

Ook de kadernota en vooral de algemene beschouwingen vragen nogal wat tijd.

Woensdagavond een raadsbrede commissievergadering over de kadernota. Zorgelijk vind ik toch vooral de bezuinigingen op cultuur en het gebrek aan visie op het sociale domein en armoedebeleid.

Vrijdag een bestuurlijke ontmoeting met de andere Noordkopgemeenten. We begonnen in Nieuwe Niedorp en bezochten daarna verschillende locaties in de buurt. Het vliegveld Middenmeer was mij totaal onbekend, terwijl het vlak langs de A7 ligt. Leuk om er te kijken, evenals bij vestigingen op Agriport. Na een bevlogen terugblik op de geschiedenis en een lekker buffet moesten we rap terug naar Den Helder omdat onze collega’s van Texel de boot moesten halen.

Ik vind de verschillen tussen noord en zuid Nederland qua weer iedere keer weer verbazingwekkend. Wij hebben bijna te kampen met droogte en in het zuiden “verzuipen” ze zowat. Er is nog steeds veel te weinig aandacht voor de gevolgen van ons handelen. In de kadernota komt het onderwerp “duurzaamheid” ook niet erg voor. We zullen ons veel meer als rentmeesters van de schepping moeten gedragen.