Kort Verslag tot 11-12-12016

zondag 11 december 2016 22:21

De laatste weken valt er niet veel te melden op politiek gebied. Dat betekent niet direct dat er niets gebeurt, maar dat zijn wat standaard zaken, het vermelden niet waard.

Ook deze week geen raadsvergadering of commissies vanwege St. Nicolaas. Dinsdagmorgen vroeg direct kaarten besteld voor de Christmas Gathering https://www.facebook.com/The-Christmas-Gathering-1666900893549857/ en dat was maar goed ook want het loopt storm.

Woensdagavond kregen we uitleg over het plan van aanpak  voor de problematiek binnen het Sociaal Domein. Er zijn wel 29 actiepunten geformuleerd. Mijn zorg is dat degenen die zich slachtoffer hebben gevoeld en de moed hadden om de zaak naar buiten te brengen, niet in de werkgroep zitten die zich bezig houdt met de uitvoering van het plan van aanpak. De gemeentesecretaris erkende ook dat die mensen niet in de groep zitten maar hoopt dat de voortvarende uitvoering van de actiepunten ook bij hen het vertrouwen weer terug brengt.

Donderdag het gebruikelijke oppositieoverleg. Het voorstel om het aantal commissieleden te halveren baart ons zorgen. We zijn blij met de uitkomsten van het onderzoek binnen de Noordwestziekenhuisgroep maar vragen ons wel af wat er gebeurt als het Ministerie of de Zorgverzekeraars niet met geld over de brug komen.

’s Avonds “soepfiets”. Toch telkens weer een belevenis, vooral nu het zo vroeg donker is. Gewoonlijk fiets ik dan niet door het Timorpark, maar met een groep mensen en een soepfiets is het geen punt.

Vrijdagmorgen weer samen met Carla van Driesten een gastles gedraaid nu voor leerlingen van Villa Kakelbont. Sommigen waren nog maar pas 3 weken in Nederland, maar het leek de leerkrachten een goed idee om ook hen kennis te laten maken met het lokale bestuur. Het betekende voor ons enige creativiteit om deze lastige materie ook nog eens aangepast te brengen. Ze luisterden aandachtig.

Ook de burgemeester had zijn praatje aangepast. Hij ging in op de Nederlandse feesten. Sinterklaas was geweest en nu op naar de Kerst. Daar introduceerde hij een speciaal figuur voor. Ik dacht aan de kerstman of -vrouw, desnoods een rendier maar het werd een “kersthond”. Speciaal aangeschaft voor de groep: het dier kon met zijn oren klapperen en huppelen en een vrolijk liedje zingen. Mij ontging de relevantie en van de kinderen weet ik het niet.

Vandaag  eerst mee geschreven met Amnesty International en daarna nog een LOS-interview over de ontwikkelingen in het ziekenhuis. Toevallig maakte ik ook het telefonische interview mee met de medisch directeur. Dat riep vragen op bij de interviewers, mar zij kregen geen antwoorden. Opnieuw laten merken dat de zorgen nog niet over zijn, maar ook dat er nog steeds verhalen zijn van handelingen die voorheen in Den Helder plaats vonden maar die nu in Alkmaar moeten plaats vinden.

Zo lijkt het een rustige week, maar het stadhuis blijft veel energie en tijd vragen. Om goed te adviseren moeten we onszelf behoorlijk inlezen en bij deskundigen te rade gaan. Er is natuurlijk veel weerstand en soms worden we overrompeld. Voor a.s. week is een info avond gepland door het college over het stadhuis. Dat gaat dan niet in overleg, maar men wil wel dat vertegenwoordigers van COARE uitleg komen geven. Volgens het programma zou ook ingegaan worden op de cijfers van Vitruvius. Je vraagt je af wie daar wat mee wil bereiken: gaat Vitruvius nu spijt betuigen of COARE zeggen dat het tegenvalt? Dit is zo’n onzin. Als er een voorstel ligt over hoe het moet, kun je de belanghebbenden vragen om nadere toelichting maar niet zo.

Kortom we hebben nog wel wat te gaan, maar morgen eerst de viering van het Heilig Avondmaal in de 3e Adventsweek. Da’s dubbel bijzonder.