Verslag tot 9-10-2016

Tjitske 158x200zondag 09 oktober 2016 18:06

De week begon rustig zonder wekelijkse vergadering. Er zouden te weinig punten zijn voor commissievergaderingen.

Dinsdagmorgen een overleg met een aantal raadsleden over het idee om een meldpunt ervaringen (vml.) Gemini. Er worden ons veel zorgen gemeld, zaken die anders gaan dan voorheen en mensen zijn bang dat de zorg niet op het juiste niveau blijft. We willen met een aantal mensen die ervaringen bundelen en dan leggen naast de uitkomsten van de onderzoekscommissie. Als daar aanleiding voor is, kunnen we met andere partners zoals FNV mogelijk een breed maatschappelijk debat organiseren.

Op dinsdagmiddag even langs de 55+ beurs in de Kampanje. Het was er loeidruk met complete opstoppingen vanwege rollators, rolstoelen en scootmobielen. De beurs voldoet dus duidelijk aan een vraag. Daarna een uitgebreide steunfractiebijeenkomst over de begroting. Zoals gebruikelijk eten we gezamenlijk en ondertussen krijgen we veel informatie van een deskundige over de begroting. Het was een geanimeerde bijeenkomst en we gaan nog eens in de herhaling.

Donderdag was de officiële lancering van het webboek “ontdek den helder” van Saskia van Kuik. Het is een enorm gedetailleerd naslagwerk dat steeds bijgewerkt wordt. Met zo’n dynamisch boek heb je geen citymarketing meer nodig. Het is heel bijzonder.

Direct daarop aansluitend was de Noordkopraad. Belangrijkste onderwerp was het rekenkameronderzoek over de verbonden partijen. Geen van de gemeenteraden werd bijzonder goed geïnformeerd, maar Den Helder stond pas echt op afstand. Het zijn belangrijke uitkomsten ook richting de begroting. Als CU worstelen we nog wel met de legitimiteit van deze raad. Voor Den Helder is het ook niet zonder meer een succes. Dat bleek wel uit de in Den Helder aangenomen die verder geen plek krijgt in het Ambitie document.

Vrijdagmiddag oppositieoverleg. We zijn het over veel zaken wel min of meer eens. Vooral wat nuanceverschillen. We beraden ons ook op wat grotere onderwerpen zoals het Rob Scholte museum. We zouden graag zien dat ook dit onderwerp definitief opgelost was voor de verkiezingen.

Zaterdag een uitgebreid interview voor de LOS over het initiatief  “meldpunt Gemini”. We waren met een aantal raadsleden. In het blok daarna was de Stadspartij uitgenodigd om te vertellen over de situatie rondom wethouder van Dongen. We bleven allemaal even zitten, nieuwsgierig naar de oplossing, maar die was er nog niet. Wel bleek de fractievoorzitter ook behoorlijk overvallen door het vertrek. De Stadspartij zit nu met een behoorlijk dilemma. ’s Avonds lekker voor de TV mee gedaan met de grote Bijbelquiz. Hoewel ik vraag wist, die Gert-Jan Segers niet kon beantwoorden, zou ik het niet van hem gewonnen hebben, maar het scheelde niet veel. Toch een mooie aanloop naar de zondag.