Verslag tot 18 september 2016

Tjitske 158x200zaterdag 17 september 2016 21:52

Gewoonlijk heb ik niet veel moeite om een verslag te maken van wat er in een week gebeurt. Weergeven wat er in de raadsvergadering allemaal gebeurde, meer onderhuids en “tussen de regels door” vind ik nu een hele klus.

Het leek helemaal geen spannende raadsvergadering: de tussenrapportage 2016 en de beleidskaders cultuur stonden op de agenda. Bij dat laatste dan ook het terug draaien van een bezuiniging van €400.000. Die beleidskaders zijn absoluut niet spectaculair en de cultuurdragers doen zelf al meer dan in die kaders wordt aangegeven. Sterker nog: ik denk dat onze culturele organisaties deze beleidskaders absoluut niet nodig hebben. Dus tellen ze alleen voor bestuurders om te bezien of de toegekende subsidie goed besteed wordt. Nadat ik dit ook zo in de vergadering had gezegd, reageerde wethouder met de opmerking: “jammer dat mevr. Biersteker vindt dat de culturele organisaties niets doen…….” Ik gaf aan dat ze mijn woorden niet moest verdraaien, waarop ze reageerde met: “ik heb uw woorden toch echt zo opgeschreven.” Hier werd ik bijna stil van!

Ik wilde het voorstel graag in twee-en besluiten: het vaststellen van de beleidskaders en het zonder dekking terug draaien van de bezuiniging van €400.000. Van begin af aan heeft de ChristenUnie zich verzet tegen het zonder enige visie 10% bezuinigen op cultuur. Toen ook nog eens bleek dat 2 subsidievragers ontzien moesten worden ten koste van de 3e (Triade) vond ik de rapen wel gaar. Gelukkig konden we in de kadernota discussie gedaan krijgen dat alle drie de organisaties evenredig werden gekort. Dit bleek niet te lukken, maar de beoogde bezuiniging was ook voor dit jaar ingeboekt. Als een partij een bezuiniging niet wil uitvoeren dan moet die partij ook aangeven waar men dit tekort uit wil bekostigen. Nu komt het college met een voorstel de bezuinigen niet uit te voeren, zonder enige dekking. Dat is absoluut in tegenspraak met de begrotingsregels, maar ook met het solide financiële beleid waar bijv. coalitiepartner VVD altijd zo op hamert. Ter geruststelling sprak de wethouder van  mogelijke financiële voordelen in de begroting van waar uit deze post bekostigd kon worden. Hier werd geheimzinniger mee gedaan dan met de Prinsjesdagdocumenten. We moesten de wethouder dus op haar “blauwe ogen” geloven. Dat is altijd lastig en zeker in dit geval omdat de Tussenrapportage 2016 een heel ander beeld schetst. We hebben tegen de beleidskaders gestemd vanwege de financiële situatie. We zijn blij dat het onmogelijk gebleken is om de organisaties deze bezuiniging op te leggen.

Uit de Tussenrapportage 2016 blijkt dat bij ongewijzigd beleid er aan het einde van het jaar sprake is van een tekort van ruim €2 mio. In plaats van beleid te wijzigen wordt nu een “greep” in de algemene reserve gedaan. Ook de buffer sociaal domein wordt hiervoor aangesproken. Ik heb dus geen enkel vertrouwen in de meevallers waarover de wethouder spreekt.

Kortom een tamelijk chaotische vergadering met de nodige schorsingen.

Dinsdagmiddag werden we bijgepraat over de ontwikkelingen rond de Participatiewet. We vergaderden op locatie bij een enorm sociaal betrokken ondernemer. Ook de organisatie Sociaal Domein hield een presentatie. Er zou sprake zijn van een omwenteling in toekennen van uitkeringen en toeleiden naar werk. Men zou meer vanuit doelmatigheid dan vanuit rechtmatigheid werken en dit werd gepresenteerd als winst voor zowel cliënt als organisatie. Ik twijfel hieraan: een wacht- of zoektijd is voor de organisatie misschien doelmatig, maar niet voor de cliënt. Het maakt het moeilijk om tijdelijke banen te accepteren omdat als zo’n project (denk aan de groenwerkers met hun tijdelijk contract) weer stopt, mensen opnieuw een wachttijd moeten doormaken. Alleen daardoor al kun je erg in de schulden komen. De medewerkers gaven heel “paternalistisch” aan dat dit voorkomen wordt doordat zij goede contacten hebben met woningstichting enz. opdat mensen niet in de schulden komen. Zorg gewoon voor een fatsoenlijk inkomen, dan zijn de meesten in staat om zichzelf te redden. De inspanningen van Zeestad staal en Fresh072 spraken me meer aan, evenals het bevlogen verhaal van een ambtenaar die niet betrokken was bij het sociale domein maar wel een visie had op hoe gemeenten met werk om zouden moeten gaan.

’s Avonds was er zowel een vergadering vna het Wijkplatform als van de Voedselbank. Ik ben naar die laatste toe gegaan.

De rest van de week druk met informatie verzamelen en stukken lezen, naast drukke privé activiteiten. Zaterdag was de startdag van de kerkelijke gemeente. We doen dit met verschillende kerken samen en we hebben gefietst voor het goede doel Present. Daarna een lekkere High tea en we zijn weer helemaal klaar voor het komende kerkelijke seizoen. We starten met een gezamenlijke dienst van onze kerk en de GKV, dus iets om naar uit te kijken.