Verslag tot 3 juli 2016

zaterdag 02 juli 2016 21:29

Deze week was het iets rustiger wat politiek betreft. Dat   is wel het gevolg van het nieuwe vergadersysteem waarbij iedere 3e week een informatiebijeenkomst is. Daar hoef je niets voor voor te bereiden en levert als het goed is wel wat op. Maandagavond waren we in het wijkhuis in Julianadorp om kennis te maken met de verschillende wijkplatforms. Opmerkelijk dat zonder enig bericht het wijkplatform de Schooten ontbrak. De overigen hielden korte presentaties. Alle 3 functioneerden ze heel verschillend en hielden ze zich met andere dingen bezig. Zowel stad binnen de linie als  Julianadorp floreerden goed. Nieuw Den Helder nog niet, terwijl een wijkplatform daar juist zo nodig lijkt. Nog steeds blijkt dat deze informatieavonden door een flink aantal raadsleden gezien wordt als een vrije avond. Dan is wel de vraag waar dit voor gedaan wordt. Mensen steken hun tijd en energie in een presentatie aan raadsleden die kennelijk niet geïnteresseerd zijn.

Dinsdag hield Parlan open huis en hier zijn verschillende commissieleden op bezoek geweest.

Woensdagavond was het wijkbezoek van de raad en het college ook in  Julianadorp. Dat was een goed bezette avond. We liepen eerst naar het jongerencentrum Vliet 60 waar we even een inkijkje kregen in de werkzaamheden en activiteiten. Daarna gingen we weer terug naar het wijkhuis waar een soort activiteitenmarkt was opgezet. Verenigingen en organisaties uit Juliandorp presenteerden zich. Dat was een leuke opzet. Vaak gaan we door de wijk fietsen, maar dan kun je niet zo veel locaties aandoen. Nu konden we toch met veel organisaties kennis maken en horen wat er leeft in de wijk. Het idee van een park als verbinding tussen de nieuwe wijk en het dorp sprak mij bijvoorbeeld erg aan.

Vrijdag hielden we weer ons oppositieoverleg. Naast de lopende zaken zoals de jaarrekening hebben we ook de ontwikkelingen rond de aangenomen motie over renovatie stadhuis besproken. Een aantal coalitiepartijen heeft aangegeven niet in de werkgroep te willen participeren omdat ze die niet zullen erkennen. Verder zijn we bezorgd over de inzet van de  middelen die over lijken binnen het Sociale Domein. Er wordt begerig naar gekeken. Ik had nog naar het Coventry gebed willen gaan, maar dat gaf logistieke problemen.

De traditionele opening van de kermis vond plaats bij guur weer. Toch was er al veel belangstelling van jongelui. De raad liet het wat afweten. Ik vind het altijd leuk om met een groot aantal kinderen even in optocht over die kermis te slierten. Nu was het anders aangepakt en werden er van te voren wat munten uitgedeeld en mocht je je eigen rondje maken. Wat ik absoluut niet leuk vond was dat er een serie muntjes tussen de wachtende jongeren werd gegooid. Dat levert nare taferelen op en daar wil ik volgend jaar wel aandacht voor vragen.

Vandaag nog langs bij de LOS en dan is de week politiek gezien toch weer aardig gevuld. Zelfs de zondag lijkt nog een drukke dag te worden, al is het dan met andere zaken. ’s Morgens heb ik een taak binnen de kerk en ’s middags lopen de kleinkinderen een sponsortocht voor een zendingsopdracht.