Verslag tot 26 juni 2016

WP_20160624_12_22_30_Pro-001zaterdag 25 juni 2016 19:57

Opnieuw een tamelijk enerverende week. Het schiet op naar het zomer reces dus er moet nu nog het nodige afgewikkeld worden.

De commissie MO was niet al te spectaculair: de WMO-raad is opgeheven en daarvoor in de plaats de Participatieraad. Op zich een goede ontwikkeling, maar de afwikkeling richting de WMO-raad had wel wat eleganter gemogen.

Bij de commissie SOB werd gesproken over uitbreiding camperplaatsen op Willemsoord. Op zich een goede ontwikkeling vanuit toeristisch perspectief. Ik snap wel dat andere campinghouders hier moeite mee hebben, maar het past wel in onze visie op toeristische ontwikkeling. Een ander punt is dat er niet gehandhaafd zou worden. Dat is iets waar de raad de bestuurder op kan aanspreken. Immers dan wordt er niet genoeg aan gedaan om Willemsoord uit de rode cijfers te halen.

Woensdag een lange raadsvergadering over de kadernota. Vanaf 14.30 uur tot 21.30 uur. Gelukkig wel met een pauze. Nadat de vele moties en amendementen ingediend waren en het commentaar van het college aangehoord was er gelegenheid om met elkaar te overleggen of stukken in elkaar geschoven konden worden. Op die manier zijn vrijwel alle moties/amendementen van de ChristenUnie gehonoreerd. Ook hebben we er verschillende van andere partijen mede ondertekend. Gelukkig heeft de motie van de VVD het niet gehaald waarin alvast een voorschot werd genomen op eventuele overschotten binnen het sociale domein. HO! Had een aantal moties om mensen die na de herindicaties buiten beeld zijn geraakt te benaderen. Die moties waren niet per sé gekoppeld aan de kadernota. Ze konden ook dienen bij de aankondiging van het aandachtsuurtje. Dat gaat binnenkort in.

Nog altijd heeft het college niet gereageerd op de motie. Donderdagmorgen auditcommissie over de jaarrekening. Het is een helder stuk, dus vanuit technisch oogpunt is er weinig te vragen of op te merken. Vanzelfsprekend zijn er wel politieke keuzes te maken. De sfeer was deze keer niet zo goed. Ik vind het altijd een aardige commissie omdat het niet-politiek is. Vandaag moesten we het doen met de ene zure opmerking na de andere.

’s Middags was er de ontmoeting met ondernemers op Willemsoord. In het nieuwe restaurant Leuk!. Inderdaad een leuke gelegenheid. Aardige gesprekken gevoerd. Ondernemers hebben er wel vertrouwen in op Willemsoord. ’s Avonds naar de parade der kampioenen. WE kennen heel wat sportieve inwoners op hoog niveau. Leuk om de verschillende demonstraties te zien. De presentator had zeker haast want het hele programma was binnen het uur afgelopen en de slotact verviel omdat de zanger nog niet gearriveerd was. Dat doet nu weer niet zo’n recht aan de sportieve prestaties.

Vrijdag tussen de middag naar het stadhuis geweest omdat het Coventrygebed daar nu gehouden werd. Gewoonlijk vindt dat plaats op de Nieuwe haven. Vandaag deze bijzondere locatie omdat andere kerken dit gebed overnemen. Het bijbehorende nagelkruis werd aan de voorganger van de Petrus en Paulus kerk overhandigd. Daar zullen de komende tijd de Coventrygebeden worden gehouden. Het was best druk en daarmee ook een hoopvol initiatief.

’s Middags overleg met de indieners van de motie over de reactie van het college. In een RIB zegt het college de motie over te nemen. De nog te benoemen commissie ziet men vooral als klankbord. Dat zien wij even anders. We hebben ons voorbereid op de komende bijeenkomsten hierover. Vrijdagavond vierde de Stadspartij een feestje vanwege de ontwikkelingen rondom de renovatie van het stadhuis. Ook de oppositiepartijen werden uitgenodigd. Ik ben even heen gegaan, al had ik niet gedacht nog ooit een voet in het “clubgebouw” van de Stadspartij te zetten. Het is een wat onwezenlijke situatie.

Zaterdag lekker in de stad gekeken en geluisterd naar een mooi evenement. Ieder weekend is er wel wat te doen in deze periode. Daar zijn we goed in als inwoners van Den Helder en dat moeten we koesteren.

Na zo’n drukke tijd verlang ik wel altijd naar de rust van de zondag. Ook de ontmoeting binnen mijn kerkelijke gemeente waardeer is altijd erg, naast de ontmoeting met Hem die mij kracht geeft.

Tjitske Biersteker